Plan ogólny

Plan ogólny gminy - co to jest?

Jest to akt planistyczny o bardzo istotnym znaczeniu dla wszystkich mieszkańców gminy.

 

Zgodnie z reformą planowania przestrzennego z 2023 r. obowiązujące dotychczas Studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin zostaną zastąpione planami ogólnymi. Plan ogólny, podobnie jak studium, będzie podstawą do sporządzania planów miejscowych.

 

Pomiędzy tymi aktami istnieje jednak wiele istotnych różnic.

 

Przede wszystkim, plan ogólny jest aktem prawa miejscowego (tak jak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), co oznacza, że jest on źródłem prawa powszechnie obowiązującego na terenie danej gminy. Rozwiązanie to eliminuje występujące dotychczas wątpliwości, czy i w jakich sytuacjach możliwe jest zaskarżenie studium do sądu administracyjnego.

 

W przypadku planu ogólnego takich wątpliwości nie ma – każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone poprzez postanowienia planu ogólnego, może zaskarżyć go do sądu administracyjnego. Interes prawy będzie ustalany na takich samych zasadach jak w przypadku MPZP.

 

Podobnie jak obecnie studium, plan ogólny musi zostać uchwalony dla całego obszaru gminy. Nie wyklucza to jego częściowych zmian w przyszłości.

 

Podstawowe elementy planu ogólnego to określenie stref planistycznych i gminnych standardów urbanistycznych. Ponadto, plan ogólny może określać obszary uzupełnienia zabudowy oraz obszary zabudowy śródmiejskiej.

 

W pierwszej kolejności, teren całej gminy dzielony jest na strefy planistyczne. Każda działka może należeć tylko do jednej z trzynastu przewidzianych w ustawie stref:
1) strefa wielofunkcyjna z zabudową mieszkaniową wielorodzinną;
2) strefa wielofunkcyjna z zabudową mieszkaniową jednorodzinną;
3) strefa wielofunkcyjna z zabudową zagrodową;
4) strefa usługowa;
5) strefa handlu wielkopowierzchniowego;
6) strefa gospodarcza;
7) strefa produkcji rolniczej;
8) strefa infrastrukturalna;
9) strefa zieleni i rekreacji;
10) strefa cmentarzy;
11) strefa górnictwa;
12) strefa otwarta;
13) strefa komunikacyjna.

 

Następnym krokiem jest opracowanie gminnych standardów urbanistycznych, w tym elementu obowiązkowego, czyli gminnego katalogu stref planistycznych. W katalogu tym określa się:
1) profil funkcjonalny stref planistycznych;
2) wartości maksymalnej nadziemnej intensywności zabudowy, maksymalnej wysokości zabudowy oraz maksymalnego udziału powierzchni zabudowy (w niektórych strefach);
3) wartości minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej

 

Profil funkcjonalny to doprecyzowanie dopuszczalnego przeznaczenia danego terenu – np. dla strefy wielofunkcyjnej z zabudową mieszkaniową jednorodzinną profil podstawowy to: teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, teren usług, teren komunikacji, teren zieleni urządzonej, teren infrastruktury technicznej, a profil dodatkowy to: teren zabudowy letniskowej lub rekreacji indywidualnej, teren ogrodów działkowych, teren zieleni naturalnej, teren lasu, teren wód.

 

Profil podstawowy musi znajdować się w danej strefie, profil dodatkowy nie jest obowiązkowy.

 

Gminne standardy urbanistyczne mogą obejmować także gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej. Ich ustalenie nie jest obowiązkowe, ale jeśli gmina zdecyduje się na ich wprowadzenie, muszą one obejmować co najmniej określenie minimalnej odległości działki o przeznaczeniu mieszkaniowym od szkoły podstawowej i obszarów zieleni publicznej. Dodatkowo, gmina może również określić minimalne odległości od przedszkola, żłobka, ambulatorium podstawowej opieki zdrowotnej, biblioteki, domu kultury, domu pomocy społecznej, urządzonego terenu sportu, przystanku publicznego transportu zbiorowego, placówki pocztowej, apteki oraz posterunku policji lub posterunku jednostki ochrony przeciwpożarowej.

 

Dodatkowe, nieobowiązkowe elementy planu ogólnego to:
– określenie obszarów uzupełnienia zabudowy, czyli terenów, dla których dopuszczalne będzie wydawanie decyzji o warunkach zabudowy;
– określenie obszarów zabudowy śródmiejskiej, czyli terenów, dla których możliwe będzie stosowanie mniej rygorystycznych wymogów m.in. co do powierzchni biologicznie czynnej czy zapewnienia naturalnego oświetlenia pomieszczeń w budynku mieszkalnym.

 

Ustalenia planu ogólnego będą miały bardzo istotny wpływ zarówno na treść miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jak i decyzji o warunkach zabudowy. Mogą one zarówno zagwarantować mieszkańcom danej gminy lepsze warunki życia – np. poprzez zapewnienie bliskości podstawowych usług czy ograniczenie uciążliwej zabudowy w sąsiedztwie, ale mogą również znacznie utrudnić, a nawet uniemożliwić, realizację zamierzonej inwestycji.

 

Z tego względu istotne jest, aby brać czynny udział w procedurze uchwalania planu ogólnego na każdym jej etapie, dążąc do uzyskania jak najkorzystniejszych dla siebie ustaleń planu ogólnego, m.in. poprzez składanie wniosków do planu ogólnego, uwag do projektu czy udział w konsultacjach społecznych. W razie wątpliwości, warto skorzystać z pomocy adwokata specjalizującego się w kwestiach związanych z zagospodarowaniem przestrzennym.

 

Źródło tekstu https://swirczrakowski.pl/plan-ogolny-gminy-co-to-jest/

Więcej informacji https://geoportal360.pl/blog/plan-ogolny-gminy-czym-jest-i-co-zawiera/

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 czerwca 2024 10:15
Dokument wprowadzony do BIP przez: Paweł Nowicki
Ilość wyświetleń: 371
20 czerwca 2024 10:18 (Paweł Nowicki) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
20 czerwca 2024 10:18 (Paweł Nowicki) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
20 czerwca 2024 10:17 (Paweł Nowicki) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)