Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach

Decyzja nr 1/2017


      Na podstawie art. 71  ust. 2 pkt  2, art. 75 ust. 1 pkt  4, art. 84 ust. 1 i ust. 2, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt  2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 z późn. zm.  ),  a także § 3 ust.1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz .71 t.j.), w związku
z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm. ), po rozpatrzeniu wniosku wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia dnia 01.09.2016 r., (wpływ: 05.09.2016 r.), Powiatowego Zarządu Dróg
w Świeciu ul. Gen. Józefa Hallera 9, 86-100 Świecie, w imieniu którego z upoważnienia i na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg w Świeciu wystąpił LAPIS Artur Kamiński  ul. Igrzyskowa 1/46 85-796 Bydgoszcz, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „ Włączenie północno-zachodniej części Powiatu Świeckiego do planowanego węzła w Zbrachlinie przy drodze ekspresowej S5 wchodzącej w skład korytarza TEN-T ”,
 
 
stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
dla przedsięwzięcia pn. „ Włączenie północno-zachodniej części Powiatu Świeckiego do planowanego węzła w Zbrachlinie przy drodze ekspresowej S5 wchodzącej w skład korytarza TEN-T ”.
 
 
U Z A S A D N I E N I E
 
      W dniu 05.09.2016 r., do Wójta Gminy Lniano wpłynął wniosek wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia z dnia 01.09.2016 r. Powiatowego Zarządu Dróg w Świeciu
ul. Gen. Józefa Hallera 9, 86-100 Świecie, w imieniu którego z upoważnienia i na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg w Świeciu wystąpił LAPIS Artur Kamiński  ul. Igrzyskowa 1/46 85-796 Bydgoszcz, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Włączenie północno-zachodniej części Powiatu Świeckiego do planowanego węzła w Zbrachlinie przy drodze ekspresowej S5 wchodzącej w skład korytarza TEN-T”.
Zgodnie z art. 75 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 z późn. zm.), w przypadku przedsięwzięcia wykraczającego poza obszar jednej gminy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje wójt, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowane to przedsięwzięcie, w porozumieniu
z zainteresowanymi wójtami. Przeważająca część terenu, na którym ma być realizowane przedsięwzięcie znajduje się na terenie Gminy Lniano.
       W związku z powyższym organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Lniano. Dnia 15.09.2016 r. zostało podpisane porozumienie z Wójtem Gminy Osie o powierzeniu Gminie Lniano realizacji zadania
w postaci wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na : „Włączeniu północno-zachodniej części Powiatu Świeckiego do planowanego węzła w Zbrachlinie przy drodze ekspresowej S5 wchodzącej
w skład korytarza TEN-T”.
       Przedmiotowe przedsięwzięcie zakwalifikowano do rodzaju przedsięwzięć, mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko , zgodnie z § 3 ust. 1 pkt  60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71 j.t.), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej,  z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5,8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.   
    Odstąpiono od oceny zgodności przedmiotowego zamierzenia z ustaleniami  miejscowego
planu zagospodarowania  przestrzennego, ponieważ analizowana inwestycja dotyczy przebudowy drogi publicznej, która w myśl art. 80 ust. 2 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko nie wymaga stwierdzenia zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami ww. planu, jeżeli został on uchwalony.
   W niniejszym postępowaniu administracyjnym bierze udział powyżej 20 stron (właściciele działek objętych inwestycją oraz działek bezpośrednio graniczących z miejscem planowanego przedsięwzięcia).
   Wójt Gminy Lniano obwieszczeniem znak: IOŚiR.6220.4.1.2016 z dnia 16.09.2016 r. na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2016 r, poz. 23 z późn. zm.), zawiadomił strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Włączenie północno-zachodniej części Powiatu Świeckiego do planowanego węzła w Zbrachlinie przy drodze ekspresowej S5 wchodzącej w skład korytarza TEN-T”  i o wystąpieniu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
   Wójt Gminy Lniano na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 z późn. zm.) pismem znak: IOŚiR.6220.4.2.2016 z dnia 16.09.2016 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2 pismem znak: IOŚiR.6220.4.3.2016 z dnia 16.09.2016 r. do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu, w celu wyrażenia opinii, co do potrzeby  przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Włączenie północno-zachodniej części Powiatu Świeckiego do planowanego węzła w Zbrachlinie przy drodze ekspresowej S5 wchodzącej w skład korytarza TEN-T”.
    Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świeciu nie wyraził opinii co do potrzeby  przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia w ustawowym terminie. W związku z powyższym na podstawie art. 78 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 z późn. zm.)  niewydanie przez właściwe organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej opinii, o której mowa na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2, traktuje się jako brak zastrzeżeń.
   Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wezwał wnioskodawcę na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm.) do przekazania wyjaśnień informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia (pismo znak: WOO.4240.812.2016.KŚ.2  z dnia 12 października 2016 r.) oraz wezwał wnioskodawcę ponownie do przekazania wyjaśnień informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia (pismo znak: WOO.4240.812.2016.KŚ.2 z dnia 29  listopada 2016 r.).
Wnioskodawca wyjaśnienia dotyczące informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia złożył również do tutejszego organu w dniach 27.12.2016 r. i 13.01.2017 r.
    Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy po przeanalizowaniu wniosku
i zapoznaniu się z dołączoną do wniosku dokumentacją, tj. kartą informacyjną przedsięwzięcia (uzupełnioną przez wnioskodawcę w dniu 22.11. oraz 14.12. 2016 r.) pismem znak: WOO.4240.812.2016.KŚ.4 z dnia 9 stycznia 2017 r. wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
    W odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przeanalizowano rodzaj i charakter planowanej inwestycji, usytuowanie przedsięwzięcia, zważywszy na możliwe zagrożenie dla środowiska, jak również rodzaj i skalę oddziaływania.
   Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie kujawsko-pomorskim,
w powiecie świeckim, na terenie gmin Osie i Lniano.
   Łączna długość dróg powiatowych przewidzianych do przebudowy wyniesie ok. 9,8 km. Początek przedsięwzięcia znajduje się w miejscowości Tleń w miejscu skrzyżowania drogi powiatowej nr 1211C z drogą powiatową nr 1029C. Dalej droga biegnie poprzez miejscowości Wierzchy, Brzemiona, Mszano, Lnianek do miejscowości Lniano i tu krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 239. Omawiana droga przebiega pośród lasów oraz pól uprawnych i rozproszonej zabudowy zagrodowej.
W ramach przebudowy zostanie wykonana i częściowo poszerzona nowa nawierzchnia jezdni, zostaną przebudowane skrzyżowania, wybudowane chodniki i zatoki autobusowe, a także przebudowany most w miejscowości Wierzchy.
      W miejscu projektowanego przedsięwzięcia istnieje obecnie droga powiatowa klasy technicznej Z (zbiorcza) o nawierzchni bitumicznej z obustronnie występującymi poboczami gruntowymi. Na terenach zabudowanych istniejące chodniki przewidziane są do przebudowy.
 Przebudowę drogi powiatowej zaprojektowano przy założeniu następujących parametrów technicznych:
 
  a) długość odcinka ok 9,8 km,
        b) klasa drogi Z (zbiorcza),
        c) kategoria ruchu – KR 3,
        d) prędkość projektowa 50-60 km/h,
        e) szerokość jezdni 5,0 - 6,0 m,
        f) projektowana szerokość pobocza 0,50 - 1,0 m,
        g) projektowana szerokość chodników 1,5 - 2,0 m.
 
Przebudowa dróg będzie polegała na wykonaniu:
 
a)      zatok autobusowych,
b)      remoncie jezdni na całym odcinku inwestycji z uwzględnieniem poszerzenia do wymaganej szerokości jezdni,
c)      remoncie istniejących chodników w miejscowościach Brzemiona i Lniano oraz budowie nowych chodników w miejscowościach Brzemiona, Mszano, Lnianek i Lniano,
d)     remoncie zajadów,
e)      oznakowaniu poziomym i pionowym całego odcinka oraz zabezpieczeniu skarp barierami energochłonnymi,
 
   W ramach zadania nie przewiduje się tworzenia nowych rowów przydrożnych, tylko częściowe oczyszczenie ich.
   W wyniku  realizacji przedsięwzięcia nawierzchnia jezdni uzyska normatywną szerokość oraz właściwy stan techniczny. Realizacja przedsięwzięcia znacznie poprawi komfort użytkowania. Ponadto wykonanie nowej szerszej nawierzchni jezdni wpłynie na poprawę bezpieczeństwa użytkowników drogi.
   W związku z charakterem zamierzenia, w czasie realizacji będzie wykorzystywany sprzęt
ciężki oraz środki transportu, z czym wiąże się zapylenie oraz emisja spalin do środowiska.
Sprzęt używany do prac ziemnych i montażowych będzie sprawny, bez wycieków paliwa, czy olejów. Czynności uzupełniania paliwa oraz usuwania drobnych awarii, wykonywane będą jedynie w miejscach do tego przeznaczonych. Właściwa organizacja pracy oraz odpowiedni sprzęt, a także reżim technologiczny wyeliminują potencjalne zagrożenia. Ponadto może wystąpić okresowo oddziaływanie wibracyjne związane z pracą maszyn i urządzeń budowlanych, uciążliwości te mają charakter okresowy i ustąpią z chwilą zamknięcia placu budowy.
 
   Podczas realizacji analizowanego zadania ścieki socjalno-bytowe gromadzone będą
w przenośnych toaletach, systematycznie opróżnianych przez firmę posiadającą stosowne zezwolenia w tym zakresie. Nie będą powstawały ścieki technologiczne.
W trakcie wykonywania zadania powstawać będą odpady z budowy i remontów infrastruktury drogowej oraz komunalne. Wszystkie one będą gromadzone w wydzielonym miejscu, odpowiednio zabezpieczone, a następnie wywiezione i zagospodarowane zgodnie
z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21 z późn. zm.).
Generowany destrukt asfaltowy będzie przetwarzany wyłącznie w instalacjach lub urządzeniach do tego przeznaczonych. 
Inwestycja nie jest całkowicie nowym zamierzeniem i nie spowoduje wzrostu natężenia ruchu pojazdów, zwiększenia ich prędkości lub zwiększenia udziału pojazdów ciężkich
w potoku ruchu. Przedsięwzięcie należy traktować jako dostosowanie drogi do obecnych wymogów.
   W związku z charakterem planowanego przedsięwzięcia, przy zastosowaniu zaproponowanych w karcie informacyjnej i jej uzupełnieniach rozwiązań mających na celu ochronę środowiska, nie przewiduje się wpływu czynności realizacyjnych na zwiększenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych, podziemnych oraz gleby.
   Projektowane zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego sprawią, iż planowane przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie obecnego stanu wód, inwestycja nie będzie stanowiła zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych  zawartych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. poz. 1911).
   Planowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Bory Tucholskie PLB220009, Wdeckiego Parku Krajobrazowego wraz z otuliną oraz Śliwickiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. W przypadku obszarów Natura 2000 zastosowanie znajduje w szczególności art. 33 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r., poz. 2134 z późn. zm.), w tym zakaz podejmowania działań, mogących znacząco negatywnie oddziaływać na obszary sieci Natura 2000, w szczególności pogorszyć stan siedlisk, wpłynąć negatywnie na gatunki lub pogorszyć integralność obszaru, a także połączenia z innymi obszarami.
   Ponadto względem ww. obszaru Natura 2000 obowiązuje zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i Regionalnego Dyrektora  Ochrony Środowiska w Gdańsku  z dnia 31 marca 2015 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Bory Tucholskie PLB220009 (Dz. U. Woj. Kuj.-Pom. poz. 1183).
   Na terenie Wdeckiego Parku Krajobrazowego obowiązują uwarunkowania wynikające
z rozporządzenia Nr 29/2004 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 2 listopada 2004 r.
w sprawie Wdeckiego Parku Krajobrazowego (Dz. U. Woj. Kuj.-Pom. Nr 111, poz. 1888),
w tym zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4  ustawy o ochronie przyrody, zakazy obowiązujące na terenie parku krajobrazowego nie dotyczą inwestycji celu publicznego.
   Na terenie Śliwickiego Obszaru Chronionego Krajobrazu obowiązują uwarunkowania wynikające z uchwały nr X/259/15 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie Śliwickiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. U. Woj. Kuj.-Pom. poz. 2580), w tym zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy uouioś.
   Jednocześnie z art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
zakazy obowiązujące na terenie obszaru chronionego krajobrazu nie dotyczą realizacji inwestycji celu publicznego.
   W odległości około 500 m zlokalizowany jest rezerwat przyrody Jezioro Ciche, który
nie ulegnie naruszeniu na skutek inwestycji.
   Zgodnie z kartą informacyjną przedsięwzięcia zamierzenie wiąże się z wycinką drzew
w obrębie których stwierdzono obecność porostów chronionych na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 października 2014 r. , w sprawie ochrony gatunkowej grzybów
(Dz. U. poz. 1408) – odnożycy jesionowej i mączystej oraz wabnicy kielichowatej, których osobniki ulegną zniszczeniu. Powyższe z uwagi na powszechność występowania ww. gatunków, jak również obecność dogodnych dla nich siedlisk nie będzie stanowić zagrożenia dla zachowania populacji gatunków chronionych porostów.
   Ponadto w obrębie drzew przeznaczonych do usunięcia stwierdzono obecność siedlisk ptasich, czyli muchołówki szarej oraz szpaka – gatunków chronionych na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. poz. 1348). Utrata pojedynczych siedlisk ww. gatunków (szpak – 2 zasiedlone drzewa, muchołówka szara – 1 gniazdo) związana z wycinką poza okresem lęgowym ptaków nie spowoduje negatywnego wpływu na populacje ptaków chronionych.
   Drzewa przeznaczone do wycinki uznane zostały w karcie informacyjnej, na podstawie przeprowadzonych badań, jako potencjalne siedlisko pachnicy dębowej (przy czym nie potwierdzono obecności gatunku). W związku z powyższym wycinka planowana jest do wykonania od nadzorem przyrodniczym. Zgodnie z przedstawionymi wynikami inwentaryzacji przyrodniczej wycinka zostanie przeprowadzona poza okresem lęgowym ptaków. Jednocześnie z uwagi na przebieg inwestycji w części w terenie leśnym zaplanowano oznakowanie przebudowanego odcinka drogi znakami ostrzegawczymi, przy czym należy dodać, że nie stwierdzono tu intensywnych migracji zwierząt.   
   Inwestycja nie spowoduje zniszczenia siedlisk przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000 Bory Tucholskie PLB220009, a także nie generuje zagrożeń określonych w ww. zarządzeniu w  sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Bory Tucholskie PLB220009. Ponadto nie wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia celów ochrony, określonych
w ww. zarządzeniu.
   Przedsięwzięcie nie powoduje naruszenia cennych przyrodniczo siedlisk, w tym obszarów podmokłych, bagiennych, łąkowych czy leśnych. Jednocześnie na podstawie analizy przedłożonej i uzupełnionej dokumentacji nie stwierdza się negatywnego wpływu w zakresie zachowania różnorodności przyrodniczej.
   Należy mieć na uwadze, że w odniesieniu do gatunków chronionych obowiązują uwarunkowania wynikające z art. 51 i 52 ustawy o ochronie przyrody. W przypadku konieczności podjęcia czynności zakazanych względem ww. gatunków konieczne jest uprzednie uzyskanie stosownego zezwolenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
lub Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, zgodnie z wymogami art. 56 ustawy o ochronie przyrody.
   Z uwagi na dotychczasowy sposób użytkowania terenu objętego planowaną inwestycją, przyjęty zakres robót, jej lokalizację oraz zakres działań minimalizujących, nie przewiduje się aby planowane prace, wiązały się ze znacząco negatywnym oddziaływaniem na środowisko
w zakresie ochrony przyrody i bioróżnorodności, a tym samym nie wymaga wykonania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w odniesieniu do ochrony przyrody, w tym walorów przyrodniczych ww. obszaru chronionego krajobrazu.
   Zadanie powiązane jest funkcjonalnie z istniejącym układem drogowym. Mając na względzie jego skalę, nie przewiduje się wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania, nie zmieni się także w sposób znaczący istniejące zagospodarowanie i użytkowanie terenu.
   Należy jednak pamiętać, że przedmiotowy obszar usytuowany jest na niektórych odcinkach wzdłuż zabudowy, nie sposób przewidzieć wszystkich planowanych zamierzeń na danym obszarze. Analizując ryzyko wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania na etapie przebudowy stwierdzono, że w przypadku ewentualnej równoczesnej realizacji kilku inwestycji na omawianym terenie, wzajemne interakcje mogą zachodzić. W razie nakładania się harmonogramów prac pomiędzy przebudową drogi a innymi planowanymi przedsięwzięciami, spodziewać się należy kumulacji oddziaływania w zakresie emisji gazów do powietrza i hałasu. Zwiększy się generowanie zanieczyszczeń do powietrza w wyniku pracy sprzętu i maszyn w jednakowym czasie.
   W takim przypadku należy tak ułożyć harmonogram prac, aby z jednej strony uwzględnić technologię robót, z drugiej zaś ograniczyć kumulację uciążliwych oddziaływań.
   Z informacji zawartych w przedłożonej przez inwestora dokumentacji, przeanalizowano wpływ przedsięwzięcia w kontekście adaptacji do skutków zmian klimatu (efekt cieplarniany). Inwestycja będzie związana z niewielką emisją gazów cieplarnianych do atmosfery, pochodzących ze spalin poruszających się pojazdów. Jednakże, w związku 
z przewidywanym brakiem wzrostu natężenia ruchu na przedmiotowej drodze, uznano ten fakt za nieznaczący.
   Na podstawie analizy czynników klimatycznych wpływających na funkcjonowanie operacji
transportowych oraz formy zaburzeń przez nie wywołanych, wytypowano te czynniki, które mają istotny wpływ na funkcjonowanie sektora transportu. Ich wybór poprzedzono analizą zjawisk klimatycznych i ich składowych.
   W przypadku transportu drogowego do potencjalnych zagrożeń kryzysowych czynnikami klimatycznymi należą:
1. powódź – zniszczenia bądź wyłączenie z funkcjonowania odcinków dróg,
2. nagłe ataki mrozu połączone z obfitymi opadami śniegu  - poważne utrudnienia w ruchu      
    drogowym,
3. huragany - poważne utrudnienia w ruchu drogowym,
4. upały – deformacja nawierzchni.
   We wszystkich przypadkach powstające zniszczenia w obszarze infrastruktury i środków transportu przekładają się na zaburzenia w funkcjonowaniu drogi, tj. na opóźnienia lub przerwy w ruchu.
   Realizacja nie będzie miała również wpływu, w kontekście przebudowy, na skutki zmian klimatu, poprzez poprawę m.in. przejezdności pojazdów, co wpłynie na jakość powietrza. Użyte do budowy materiały odporne będą m. in. na wysokie temperatury, działanie ognia, suszę, nawalne deszcze i burze (odprowadzanie wód), silne wiatry, fale mrozu, katastrofalne opady śniegu.
   W rejonie projektowanego zadania nie występują obszary wybrzeży, górskie, strefy ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary, na których standardy zostały przekroczone, o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne o znacznej gęstości zaludnienia, jak również obszary ochrony uzdrowiskowej.
   Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska uznał, iż zastosowanie zaproponowanych
w przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązań technicznych, technologicznych oraz organizacyjnych, zapewni ochronę środowiska na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia.
   W świetle powyższego nie stwierdzono ryzyka wystąpienia negatywnego oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko, nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
   Wójt Gminy Lniano kierując się uwarunkowaniami, związanymi z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko do wykonania raportu o oddziaływaniu na środowisko ( zawartymi w § 3 ust. 1 pkt  60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71 j.t.), po analizie zebranych materiałów związanych z planowaną inwestycją i w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz po uzyskaniu niezbędnych opinii organów określonych w art. 64 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy wydał postanowienie znak: IOŚiR.6220.4.6.2017 z dnia 17.01.2017 r. , w którym postanowił nie nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Włączenie północno-zachodniej części Powiatu Świeckiego do planowanego węzła w Zbrachlinie przy drodze ekspresowej S5 wchodzącej w skład korytarza TEN-T”.
   Wójt Gminy Lniano obwieszczeniem  znak: IOŚiR.6220.4.7.2017 z dnia 17.01.2017 r. na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2016 r, poz. 23 z późn. zm.), zawiadomił strony postępowania o wydaniu postanowienia Wójta Gminy Lniano znak: IOŚiR.6220.4.6.2017  z dnia 17.01.2017 r. o nie nakładaniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
   Wójt Gminy Lniano obwieszczeniem znak: IOŚiR.6220.4.9.2017 z dnia 25.01.2017 r. na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm.), zawiadomił strony postępowania o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych materiałów, dowodów, zapoznania się z aktami sprawy przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Włączenie północno-zachodniej części Powiatu Świeckiego do planowanego węzła w Zbrachlinie przy drodze ekspresowej S5 wchodzącej w skład korytarza TEN-T”. 
Strony postępowania w wyznaczonym terminie nie skorzystały z możliwości zapoznania się
z aktami strawy. Do dnia wydania decyzji nie wpłynęły żadne wnioski i uwagi w sprawie prowadzonego postępowania.
   Ze względu na lokalizację, charakter i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania z art. 63 ust.1 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, należy stwierdzić, że nie powinno ono negatywnie oddziaływać na środowisko i nie powinno przekroczyć standardów jakości środowiska oraz uciążliwości.
    W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska – organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane
w taki sposób, aby jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.
 
Biorąc powyższe pod uwagę oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie
ochrony środowiska orzeczono jak w sentencji.
 
Pouczenie
       Od niniejszej decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania
do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy za pośrednictwem Wójta Gminy Lniano w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
    Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 z późn. zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia , o którym mowa w ust. 1a.  Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia   następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b .
   
 
Załączniki:
1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.
2. Lokalizacja inwestycji.

 
 
 
 
Otrzymują:
 
1. Pełnomocnik: LAPIS Artur Kamiński
    ul. Igrzyskowa 1/46, 85-796 Bydgoszcz.
2. Inwestor: Powiatowego Zarządu Dróg
    ul. Gen. Józefa Hallera 9, 86-100 Świecie.
3. Wójt Gminy Osie.
4. Strony postępowania poprzez obwieszczenie w trybie art. 49 Kpa.
5. A/a Wójt Gminy Lniano.
 
 
Do wiadomości:
 
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
    ul. Dworcowa 81, 85-009 Bydgoszcz.
2. Państwowy Powiatowy Inspektor sanitarny w Świeciu   
    ul. Sądowa 5, 86-100 Świecie.
 
 
  Załącznik Nr 1
do decyzji Wójta Gminy Lniano Nr 1/2017
z dnia 24.02.2017 r.
o środowiskowych uwarunkowaniach
znak: IOŚiR.6220.4.11.2017
dla przedsięwzięcia pn. „ Włączenie północno-zachodniej części Powiatu Świeckiego do planowanego węzła w Zbrachlinie przy drodze ekspresowej S5 wchodzącej w skład korytarza TEN-T ”

 
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 z późn. zm.  )
 
        Przedmiotowe przedsięwzięcie zakwalifikowano do rodzaju przedsięwzięć, dla których raport może być wymagany, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt  60 rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71 j.t.), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej,  z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych
poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5,
8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.   
   Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie kujawsko-pomorskim,
w powiecie świeckim, na terenie gmin Osie i Lniano. Większa część terenu, na którym ma być realizowane przedsięwzięcie znajduje się na terenie Gminy Lniano.
   Łączna długość dróg powiatowych przewidzianych do przebudowy wyniesie ok. 9,8 km.
Początek przedsięwzięcia znajduje się w miejscowości Tleń w miejscu skrzyżowania drogi powiatowej nr 1211C z drogą powiatową nr 1029C. Dalej droga biegnie poprzez miejscowości Wierzchy, Brzemiona, Mszano, Lnianek do miejscowości Lniano i tu krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 239. Omawiana droga przebiega pośród lasów oraz pól uprawnych i rozproszonej zabudowy zagrodowej.
W ramach przebudowy zostanie wykonana i częściowo poszerzona nowa nawierzchnia jezdni, zostaną przebudowane skrzyżowania, wybudowane chodniki i zatoki autobusowe, a także przebudowany most w miejscowości Wierzchy.
      W miejscu projektowanego przedsięwzięcia istnieje obecnie droga powiatowa klasy technicznej Z (zbiorcza) o nawierzchni bitumicznej z obustronnie występującymi poboczami gruntowymi. Na terenach zabudowanych istniejące chodniki przewidziane są do przebudowy.
 Przebudowę drogi powiatowej zaprojektowano przy założeniu następujących parametrów technicznych:
 
 
  a) długość odcinka ok 9,8 km,
        b) klasa drogi Z (zbiorcza),
        c) kategoria ruchu – KR 3,
        d) prędkość projektowa 50-60 km/h,
        e) szerokość jezdni 5,0 - 6,0 m,
        f) projektowana szerokość pobocza 0,50 - 1,0 m,
        g) projektowana szerokość chodników 1,5 - 2,0 m.
 
Przebudowa dróg będzie polegała na wykonaniu:
 
a)      zatok autobusowych,
b)      remoncie jezdni na całym odcinku inwestycji z uwzględnieniem poszerzenia do wymaganej szerokości jezdni,
c)      remoncie istniejących chodników w miejscowościach Brzemiona i Lniano oraz budowie nowych chodników w miejscowościach Brzemiona, Mszano, Lnianek i Lniano,
d)     remoncie zajadów,
e)      oznakowaniu poziomym i pionowym całego odcinka oraz zabezpieczeniu skarp barierami energochłonnymi,
 
   W ramach zadania nie przewiduje się tworzenia nowych rowów przydrożnych, tylko częściowe oczyszczenie ich.
   W wyniku  realizacji przedsięwzięcia nawierzchnia jezdni uzyska normatywną szerokość oraz właściwy stan techniczny. Realizacja przedsięwzięcia znacznie poprawi komfort użytkowania. Ponadto wykonanie nowej szerszej nawierzchni jezdni wpłynie na poprawę bezpieczeństwa użytkowników drogi.
   Zadanie powiązane jest funkcjonalnie z istniejącym układem drogowym.


Decyzja IOSR

Załącznik nr 2

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2017-02-24
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 lutego 2022 11:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Paweł Nowicki
Ilość wyświetleń: 201
03 lutego 2022 11:51 (Paweł Nowicki) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
03 lutego 2022 11:51 (Paweł Nowicki) - Dodanie załącznika [decyzja_iosr_6220_4_11_2017.zip] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
03 lutego 2022 11:50 (Paweł Nowicki) - Dodanie załącznika [zalacznik_nr_2_.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)